KÖTTFÄRS OCH ZUCCHINI

Idag provade vi ett nytt recept, Köttfärsgratäng med zucchini. Var lite skeptisk eftersom att jag inte gillar zucchini så mycket men faktiskt - det var riktigt gott! Hela familjen gillade det jättemycket och det kommer definitivt att lagas igen! Skulle säkert varit ännu godare med en stor sallad men eftersom att hela våran kyl var tom så fick jag nöja mig med körsbärstomater och en klick keso! Try it :)




KÖTTFÄRSGRATÄNG MED ZUCCHINI, 6 PERS

Du behöver
800 g zucchini
800 g nötfärs
2 gula lökar
500 g krossade tomater
2 msk tomatpure
1 dl vitt vin (det hoppade vi över)
2 tsk salt
1 tsk malen muskotnöt
2 tsk timjan
Olja till formen + att steka i
3 dl grädde
2 dl riven ost
 
Såhär gör du
1. Sätt ugnen på 225 grader. Ansa (putsa) zucchinin och skär den i skivor. Smörj en ugnssäker form med olja.
2. Skala och hacka löken. Bryn lök och färs i olja och häll sedan över det i en kastrull tillsammans med krossade tomater. Koka upp och krydda med tomatpure, (vin), salt, peppar, muskot och timjan. Låt sjuda i 5 min.
3. Varva zucchiniskivor och köttfärsblandningen i formen (ta varannan zucchini, varannan köttfärs alltså). Blanda samman grädde och riven ost och slå blandningen överst i formen. Ställ in gratängen i ugnen och sänk temperaturen till 175 grader. Grädda gratängen i 25 min eller tills zucchinin är mjuk och ytan fått en vacker färg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0