KESOPLÄTTAR MED HALLON

Idag åt vi min favoriträtt, kesoplättar! Det är ungefär som pannkakor fast mycket nyttigare pga. att det inte är något vetemjöl (som har ett högt gi-värde). Det är urlätt att göra, man blir väldigt mätt och det smakar så otroligt gott! Väldigt många som vill att jag skriver ner receptet så det tänkte jag göra nu!
Har hört av folk att de inte gillar keso och att de därför inte vill testa, men tro mig: det smakar inte keso alls!
 
Det här receptet räcker till ca 15 plättar, beroende på storlek.

Du behöver
6 ägg
500 g (stor förpackning) naturell keso
1,5 dl rågmjöl
Ca 1 tsk salt


Såhär gör du
Knäck alla 6 äggen i en bunke och vispa ner keson. Tillsätt mjöl och salt och blanda ihop allt. Om du vill ha bort keso-konsistensen helt så kan man även använda en stavmixer.
Lägg lagom tjocka plättar i en stekpenna som är uppvärmd med smör och stek precis som vanliga pannkakor på en medelhög värme.
 



Jag brukar ta djupfrysta hallon från frysen och tina upp i mikron, och tänkte även prova med vispgrädde till idag! Köpte dock fel så det blev någon mjöl och laktos-fri grädde gjord på havre igår, och jag skulle nog rekommendera vanlig grädde istället för er som tål! Bara att smaska i sig med ett glas mjölk eller vatten, utan att ha dåligt samvete :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0